Linschoten lijdt zure nederlaag tegen Nicolaas Boys

W.P. Speelmanweg 1 A
2441CA
NIEUWVEEN

Het overgrote deel van de wedstrijd acteerden de Linschotenaren op de eigen helft. Was dat in het eerste bedrijf ‘boze opzet’, in de tweede helft leek het schier onmogelijk om de bal nog in de voorste gelederen te krijgen. Lekker op de counter spelen is bij de bezoekers een probaat middel om een tegenstander te verrassen. Het duo Sam da Cruz – Daan Roozenboom beschikt over wendbaarheid en snelheid en daar wisten de kersverse zaterdagspelers uit Nieuwveen aanvankelijk geen raad mee.

Openingstreffer

Linksachter Ravi Pijper had veelvuldig de steun nodig van zijn goed meevoetballende doelman Hardsteen, nadat al in de vierde minuut van de partij een bal met een vreemde curve tegen de Nieuwveens rechterpaal was beland. Dat bleek uitstel van executie, want na 13 minuten was de openingstreffer een feit. Op aangeven van de doorgebroken Daan Roozenboom zorgde Jordi de Vormer voor een adequate afronding; 0-1. Ravi Pijper haakte al vroegtijdig af met een blessure en werd vervangen door Joey van de Haak. De bezoekers volhardden in hun speelwijze en de Linschotense defensie met Vincent van Eijk kwam nagenoeg niet in de problemen. De vuisten van doelman Maikel Paling brachten zo nodig uitkomst. Daan Roozenboom kwam nog tot een schot dat gevaarlijk oogde, maar gaandeweg kwam Nicolaas Boys beter in de wedstrijd en werden de lange trappen naar voren geneutraliseerd.

Wakker

Met name Peter Burgmeijer kroop uit zijn schulp en begon zich uit te leven in rushes langs de achterlijn en het verzenden van voor de Linschotenaren vervelende passes. Gelegenheids-rechtsachter Dion Braakensiek verloor de greep op de beweeglijke Nieuwvener. Tot doelpunten leidde dat vooralsnog niet, omdat doelman Paling er goed het oog in had en ten koste van een hoekschop de bal uit de kruising tikte. Meer Nicolaas Boys’ corners volgden en rechtermiddenvelder Verkerk was dicht bij de gelijkmaker. De laatste minuten voor de thee waren weer voor de Linschotenaren die in die periode nog een verwoede poging deden de marge te vergroten en de thee beter te doen smaken. Het bekertje van Vincent van Eijk smaakte waarschijnlijk wat minder door de gele kaart die hij kreeg toebedeeld, maar was nog wel zo op smaak dat hij besloot langer dan de voorgenomen ene helft te spelen.

Buigen of barsten

In de tweede helft was het niet de instelling van de bezoekers die hen op de eigen helft deed voetballen, maar de druk die de thuisploeg ontwikkelde. Linschoten moest ver terug. Uit de tweede corner op rij vloog de bal maar net over de Linschoter lat (46e min) en een vrije trap werd door Paling in twee keer verwerkt zonder gevolgen. In die fase liepen zowel Da Cruz als Roozenboom tegen een gele kaart aan en maakte ook Jelle Baars zijn entree op de positie van Mooij. Peter Burgmeier schoot namens Nicolaas Boys rakelings over en op het uur stond Maikel Paling precies op de goede plek bij een inzet van dezelfde speler. Op driekwart van de wedstrijd liet Daan Roozenboom in aanvallende zin nog iets zien, maar hij moet zich een eenzame strijder hebben gevoeld. Het schot/voorzet vanaf de rechterflank verdween in niemandsland; er was geen aansluiting. Alex Oskam was onderwijl in het veld gekomen voor Rueben Keereweer en de periode van ‘buigen of barsten’ brak aan.

Ommekeer

De voet van doelman Paling deed nog een keer wonderen, maar toen was het voorbij. Na twee corners volgde een voorzet van rechts die door Rocco Uijttewaal koppend werd omgezet in de verwachte gelijkmaker; 1-1. Drie minuten later voltrok invaller Heemskerk het vonnis door van buiten het strafschopgebied een schot in de kruising af te leveren; 2-1 (73e min). Met Daan Walgreen voor Van Eijk zochten de Linschotenaren met al hun energie naar een kentering in de strijd. Ze vertoonden zich weer op vijandelijk gebied, drongen met de moed der wanhoop aan, maar over een plan B bleken ze niet te beschikken. Er werden corners binnen gesleept en eenmaal moest doelman Hardsteen handelend optreden ten opzichte van aanvoerder Da Cruz. Over een echte vuist bleken de roodwitten niet te beschikken en op een gele kaart voor Verkerk na overleefde de nieuwe zaterdagclub de eindfase.

Geschreven door Gerard van Hooff (De IJsselbode)