Linschoten bracht kampioenskandidaat Zwammerdam aan het wankelen

Zwammerdam 1

2 april 2022 14:30

J.C Haasnoot

Sportpark Zwammerdam
Spoorlaan 12
2471PA
ZWAMMERDAM

Linschoten wachtte een zware opgave op bezoek bij titelkandidaat Zwammerdam. Liefst zeven namen prijkten op de absentielijst, maar de wel aanwezige Linschotenaren voetbalden uitstekend en verkochten hun huid heel duur (4-2).

Met Jan Willem Doornenbal onder de lat en A-junior Jord van Velsen als rechtsback, werden de vaste supporters verrast bij aankomst op het sportpark. Beide heren zouden overigens een puike pot afleveren. De eerste helft waren beide ploegen aan elkaar gewaagd en was het de thuisploeg die in de openingsfase een aantal keer goed wegkwam. Een schot van Vahid Demirbas werd uit de rechteronderhoek gedoken en niet veel later mocht de doelman het engeltje op de lat bedanken, toen een vrije trap van Sam da Cruz buiten zijn bereik de kruising trof.

Aan de overzijde van het veld juichte de Damse spits twee keer uitbundig, maar evenvaak werd het doelpunt afgekeurd door de uitstekende scheidsrechter. De eerste maal wegens buitenspel, de tweede keer was hands de aanleiding. Net toen iedereen aanstalte maakte om aan de thee te gaan, was het de jarige Sam da Cruz die zijn ploeg op voorsprong schoot. De doelman had geen schijn van kans op zijn kanonskogel (0-1).

De wedstrijd was nog veertig seconden hervat of de voorsprong werd al teniet gedaan. Een aanval over de linkerkant werd van dichtbij binnengeschoten. Linschoten liet zich niet van de wijs brengen en ging weer op zoek naar de aanval. Een overtreding in het strafschopgebied op Vahid Demirbas werd bestraft met een elfmetertrap. De aanvaller ging zelf achter de bal staan, maar zag zijn inzet gekeerd worden. Drie minuten later leek Linschoten de voorsprong wel weer gepakt te hebben, maar het schot van Sam da Cruz kwam via de onderkant van de lat weer terug in het veld. Of het speeltuig daarbij de lijn was gepasseerd, zal altijd een raadsel blijven.

Het bleek het kantelpunt in de wedstrijd, want Zwammerdam ging zorgvuldiger met hun mogelijkheden om. Twee keer rondden zij een aanval binnen de vijfmeter af. In de 72ste minuut waren Jordi de Vormer en Sam da Cruz drie verdedigers te snel af en was het laatstgenoemde die het laatste tikje gaf (3-2). Een slotoffensief moest het verdiende punt gaan brengen, maar de thuisploeg profiteerde van het risico dat Linschoten achterin moest nemen. De rechtsbuiten - tot dan toe onzichtbaar door uitstekend verdedigen van Nick de Langen - schoot de bal binnen. Het had nog eventjes billenknijpen kunnen worden toen Dion Braakensiek een paar minuten voor tijd de 4-3 binnenwerkte, maar zijn doelpunt werd helaas geannuleerd.