Gehavend Linschoten verliest van koploper Zwammerdam

De Beide Vlooswijkenlaan 45
3461GB
LINSCHOTEN

De ingrediënten voor Linschoten voor aanvang van de inhaalwedstrijd tegen Zwammerdam waren weinig inspirerend. Een koude natte dinsdagavond, een handvol geblesseerden, een koploper op bezoek die nog geen punt verspeelde en geen supporters langs de lijn. Linschoten verkocht zijn huid duur, maar moest zijn meerdere erkennen in Zwammerdam (0-3). Al mag de rol van de leidsman ook niet onderbelicht blijven.

Het door blessures geteisterde Linschoten kon zich opmaken voor een moeilijke avond. Hoewel zij in de openingsfase aanvallend nauwelijks in het stuk voorkwam, had zij de gevaarlijke voorwaartsen van Zwammerdam aardig in de tang. De eerste echte kans van de wedstrijd (minuut 35) was wel direct raak. Een kopduel bij een lange bal van achteruit werd verloren en landde precies in de voeten van hun spits. Met een bekeken schuiver liet hij Maikel Paling kansloos.

Linschoten zette daar enkele speldenprikjes tegenover met schoten van Jordi de Vormer en Jelle Baars. Laatstgenoemde moest al vroeg in de wedstrijd Daan Roozenboom vervangen. In het ziekenhuis werd geconstateerd dat hij een breuk in zijn voet heeft opgelopen en zes weken in het gips moet.

In het tweede bedrijf kwam Zwammerdam al vroeg in een zetel te zitten, al had zij daar de hulp van de scheidsrechter bij nodig. De bal kwam ongelukkig op een Linschotense arm, maar nadat de spits een overduidelijke overtreding maakte op Jeroen Lieverse. De leidsman wuifde het weg en gaf de Dammenaren een vrije trap op het randje van het strafschopgebied. Deze werd uiterst bekwaam binnengeschoten (0-2). Het bleek niet de laatste dubieuze beslissing van de arbiter die in het voordeel van de groenwitten zou uitpakken.

Want bij de 0-3 werd de Linschotense grensrechter straal genegeerd, terwijl hij aan de andere zijde aan een half vlagsignaal al genoeg had om de aanval dood te fluiten. Zelfs de moeite nemen om even naar zijn assistent langs de lijn te lopen, was de heer De Jong teveel gevraagd. Klap op de vuurpijl was in de 67ste minuut de beslissing om een verdediger van Zwammerdam - die opzichtig de doorgebroken Sam da Cruz naar de grond trok - geel te geven, waar de rode kaart de enige juiste kleur was. Zelfs de trainer van Zwammerdam beaamde na afloop dat zijn speler 'meer' had moeten krijgen.

Bij Linschoten is de gifbeker duidelijk nog niet leeg en is het vooral te hopen dat de ziekenboeg snel weer leegstroomt, want er komen een paar cruciale wedstrijden aan in de strijd om de onderste vier plekken te ontlopen.