Linschoten bekert verder na drie zeges

Gouderak 1

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 3 03

17 september 2022 14:30

A. Parry

Sportpark Gouderak
Kattendijk 164
2831AE
GOUDERAK

Uitgangspunt was dat de bezoekers aan een gelijkspelletje voldoende hadden om de volgende ronde van het toernooi binnen te halen. Reden voor coach Pieter Ooms om de speelminuten wat royaler te verdelen en Vincent van Eijk zelfs een wedstrijdje in het tweede team te ‘gunnen’.

Het beoogde doel werd pas 6 minuten na het begin van de tweede helft op het scorebord zichtbaar, toen Sam da Cruz koppend de zoveelste Linschoter hoekschop tot doelpunt promoveerde. Al in de 9 e minuut van de wedstrijd had Gouderak-spits een onverwachte verrassing in huis. Hij kreeg de bal ongewild aangeleverd door Joey van Kouwen en haalde van zeker 25 meter in een keer uit. Onhoudbaar voor doelman Nell verdween de bal in de bovenhoek; 1-0. Gelukkig bleek daarmee het bij Jesse Metselaar aanwezige kruit opgebruikt.

Linschoten trachtte terstond de opgelopen schade te repareren. De poging van verdediger Nick de Langen vloog na 19 minuten via de onderzijde van de deklat terug in het veld en vormde de inleiding van een reeks hoekschoppen die tot aan het rustsignaal van de op afstand fluitende scheidsrechter Parry zou oplopen tot
negen.

Het duel werd gaandeweg steeds fysieker en het aantal enigszins lekker lopende combinaties was minimaal. Hugo Bitter (Gouderak) kwam halverwege de eerste helft een teenlengte tekort om de marge te verdubbelen en beide doellieden lieten een moment zien waarop zij door attent reageren een gevaarlijke situatie wisten te klaren. Een poging van Joey van Kouwen om zelf zijn eerdere misser weg te poetsen leverde een krachteloze inzet op waar doelman Edo van der Post wel raad mee wist.

Steeds nadrukkelijker werd het balbezit voor Linschoten maar tot kansen en doelpunten leidde dit niet. Het waren hoekschoppen die werden binnengehaald en de regel ‘een hoekschop is een halve goal’ ging niet op. Omdat er stevig gevoetbald werd vielen er veel blessures te noteren met alle behandelingen van dien. Tussen de bedrijven door was Nick de Kort tot tweemaal toe in een kansrijke positie, echter zonder voor de thuisclub kwalijke gevolgen.

Eenmaal trok de arbiter een gele kaart voor de Gouderakker Zoodsma, wiens collega Bitter slechts een ‘standje’ kreeg. Het oorlogje dat Isa Kurt en Nick van Ommen (Gouderak) achter de rug van de scheidsrechter uitvochten bleef zonder gevolgen. Mede doordat laatstgenoemde na de pauze in de kleedkamer achterbleef.

Nadat Sam da Cruz in de 51 e minuut de gelijkmaker voor zijn rekening had genomen paste Pieter Ooms vier wissels tegelijkertijd toe; Roozenboom, Demirbas, Steenbeek en Braakensiek. Het spel werd er iets dreigender door, maar van veel automatismen was geen sprake. Kortom, er was meer balbezit maar daar leken ook de afnemende krachten van de vijfdeklassers debet aan.

Het was invaller Joppe Steenbeek die in de 68e minuut zijn ploeg op voorsprong zette door op aangeven van Daan Roozenboom binnen te schieten; 1-2. De rest van de partij speelde zich hierna bijna geheel op de helft van de Gouderakkers af. Pas nadat Bastian Zoodsma na een tweede gele kaart mocht vertrekken en de wel heel jeugdige Stijn Boers (16 jaar) en Finn Overes (18 jaar) hun entree maakten, probeerde de thuisploeg met tien man nog iets aan de score te veranderen.

Die veranderde inderdaad in de 81 e minuut maar wel in Linschotens voordeel. Het werd 1-3 toen aanvoerder Da Cruz de bal in de linkerhoek had geprikt. Aan Linschoten -zijde moest Luuk den Boer zich nog geblesseerd laten vervangen door Alex Oskam en de thuisclub was bij het laatste fluitsignaal nog een negental na het uitvallen van Janick van Mourik.

Geschreven door Gerard van Hooff (De IJsselbode)