Linschoten en Cabauw delen de punten in winderige omstandigheden

Cabauw 1

25 maart 2023 14:30

L. van de Weteringh

Sportpark Cabauw
Nicolaas van Catsweg 9
3411EH
LOPIK

Deze ontmoeting had alles in zich om een spannende pot te worden. Voor de thuisploeg was het dé gelegenheid om een sprongetje te maken vanuit de onderste regionen en voor de bezoekers zou het de gelegenheid moeten zijn om over twee min of meer naaste belagers heen te springen.

Alle waarschijnlijk goede voornemens konden niet in daden worden omgezet. Omdat de Cabauw-spits Stan van Bemmel in de extra tijd over het doel van Eric Nell kopte bleef het tiental Linschotenaren een nederlaag bespaard. Een tiental dat was ontstaan nadat Daan Roozenboom een kwartier voor tijd bij een 1-1 stand na een onhandige duw het veld met een rode kaart had moeten verlaten.

Het zat de 22 acteurs vanaf het eerste moment niet mee. De westenwind stond dwars over de groene mat - de vlaggen benadrukten dat – en de capriolen die de bal maakte konden niet door de spelers beheerst worden. Wie gedacht had dat het een kwestie was van ‘effe wennen’ kwam bedrogen uit. Geen moment werden de spelers de baas over de bal.

Met name de hoge bal die in het pakket van beide ploegen voorkwam leek ontembaar en vormde in wezen de enige inleiding tot gevaarvolle momenten. Het werd hierdoor een wedstrijd die zich voortsleepte en door de toeschouwers op de fraaie tribune slechts met moeite gevolgd kon worden. Kortom, er was een gering amusementsniveau op een speelveld dat vaak maar voor een kwart gebruikt werd.

Af en toe dreiging

Op de eerste echte mogelijkheid moest tot de 14e minuut gewacht worden. Toen leverde Tom Mooij (Linschoten) in de rebound een harde inzet af die rakelings naast het doel van Beumkes vloog. Aan de overzijde was het Sem Bergstra die zijn inzet door Erik Nell gestopt zag worden en door teamgenoot Robin Streng tegen de paal gewerkt werd.

De bezoekers speelden nadrukkelijk in een 5-3-2-formatie en hadden met Daan Roozenboom de meest dreigende pion in huis. De eerdere bal tegen de paal gaf de Cabauwse burger moed en bracht het evenwicht in de wedstrijd terug. In een met een hoosbui gepaard gaande periode kwam aanvoerder Sam da Cruz op aangeven van Nick de Kort nog tot een kopkans, maar daar moesten de supporters het vooralsnog mee doen.

Tot aan het rustsignaal van scheidsrechter Van de Wetering kabbelde de wedstrijd voort en slechts een gele kaart voor Van Bemmel en een door de vingers van de scheidsrechter geziene strafschopsituatie in het beruchte gebied - Dion Braakensiek incasseerde een ‘doodschop’ – zorgden voor enige emotie. Na de hervatting zou de arbiter deze aanpak nog een aantal keren continueren. Zoals ook het uitdelen van gele kaarten hem steeds eenvoudiger afging. Het aantal groeide in de wedstrijd.

Toch nog twee doelpunten

Blessures waren de het meest in het oog springende zaken tijdens de herstart van de partij, die begon met een redding van Eric Nell op een inzet van Sem Bergstra. Met name aanvoerder Sam da Cruz was een regelmatig slachtoffer. De brillen van de toeschouwers verschilden nog al. Waar de een het hield op ‘vallende ziekte’ sprak een ander er schande van.

Daan Roozenboom bleef onderwijl de meeste aandacht vragen, maar rond het uur stond Isa Kurt aan de basis van het openingsdoelpunt. Zijn voorgegeven bal werd door Nick de Kort met een voetbeweging bij de eerste paal tot treffer opgewaardeerd; 0-1. De vreugde over dit doelpunt van korte duur. Exact 4 minuten. Robin Streng leverde een hoekschop af die door Stan van Bemmel hard achter Nell werd gekopt; 1-1 (64e min).

Hierna werd het zowaar een wedstrijd. De coaches gooiden er een aantal wissels tegenaan, Da Cruz ging weer neer in het strafschopgebied en na geel voor Cabauwer Marc Rooken was het de beurt aan Daan Roozenboom om als eerste de verplichte douche op te zoeken na direct rood. Op het veld was deze sanctie niet van invloed. Beide ploegen streden opportunistisch voor de volle winst en een mager lentezonnetje overzag dat alles.

Bij de thuisploeg was Stan van Bemmel dicht bij een treffer, bij Linschoten ging die rol naar Da Cruz. Appel om een strafschop werd door de arbiter opnieuw tot tweemaal toe genegeerd. Tot onbegrip van Joey van Kouwen voor Linschoten en Van Bemmel voor Cabauw. Tenslotte liep het in blessuretijd voor de bezoekers ook nog eens met een sisser af; de kopbal ging over het heiligdom van Eric Nell.

Geschreven door Gerard van Hooff (De IJsselbode)