Linschoten in zinderende slotfase alsnog langs VEP

VEP 1

10 december 2022 14:30

L.C.A. Wijnands

Sportpark Cromwijck
Waardsedijk 25
3448HV
WOERDEN

Met een rake kopbal in de 90ste minuut leek de derby tussen VEP en Linschoten in een gelijkspel te eindigen. Maar in de blessuretijd sloegen de gasten voor de derde maal toe en dus stapte de gefrustreerde thuisploeg zonder punten van het veld. Sam da Cruz (2x) en Isa Kurt namen de Linschotense treffers voor hun rekening.

Al snel in de wedstrijd werd duidelijk dat de ploegen elkaar op dezelfde wijze wilden bespelen. Het hoofdveld in Woerden leende zich er eenmaal niet voor om combinerend de aanval te zoeken en dus werd met veel strijd en direct offensief spel het geluk beproeft. Linschoten kwam al vroeg op voorsprong. De sterk spelende Sam da Cruz taxeerde een dieptepass beter dan de uitglijdende doelman, kon hem omspelen en schoof hem in het lege doel: 0-1.

Via een hoekschop in de 28ste minuut kwam VEP langszij. De bal plofte een paar meter voor de doellijn op de grond in een melee van spelers en een VEP-er bleek het meest doortastend. Het zou niet de ruststand betekenen, want Sam da Cruz strafte opnieuw een inschattingsfout van de doelman af. Vincent van Eijk brak een Woerdense aanval af door de bal voorwaarts weg te roeien. Op het natte veld stuiterde de bal hoger op dan verwacht, de Linschotense aanvoerder zag het gebeuren en was er als de kippen bij om zijn tweede treffer van de middag te maken (1-2).

Na rust veelal hetzelfde beeld: VEP had weliswaar meer balbezit, maar het gedisciplineerde Linschoten stond verdedigend als een huis. Uit het veldspel zouden de gastheren in de hele wedstrijd slechts één mogelijkheid creëeren. Die kwam wel meteen op de paal en aansluitend in de veilige handen van Jan Willem Doornenbal. Daan Roozenboom had aan de overzijde het duel in het slot kunnen gooien, maar na een uitstekende passeeractie besloot hij voor eigen succes te gaan in plaats van de volledig vrijstaande Sam da Cruz te bedienen.

De slotfase zou er één worden die aan beide zijden niet snel vergeten wordt. Met het scorebord op 90 minuten kreeg VEP de zoveelste hoekschop van de middag. Bij de tweede paal werd hij knap tegen de touwen gekopt en Linschoten leek weer in de slotfase punten te verspelen. Maar de ploeg van trainer Pieter Ooms rechtte zijn rug. Daan Roozenboom snelde weer langs zijn tegenstander en werd aan de zijkant van het strafschopgebied onder de graszoden geschopt. De 'professionele' overtreding werd met geel bestraft, waar slechts één andere kleur op zijn plaats was geweest. Sam da Cruz schoot de bal keihard laag in de doelmond en de keeper kon hem enkel pareren. Invaller Isa Kurt zag het speeltuig voor zijn voeten komen en haalde gedecideerd de trekker over: 2-3.

In de laatste drie minuten probeerde VEP nog met twee lange ballen voor gevaar te zorgen, maar mag zij vooral arbiter Wijnands bedanken dat hij deze middag zich voorgenomen had om niemand vroegtijdig naar de douches te sturen. Haroune el Badouti kreeg op de middenlijn een schandalige schop te verwerken. Door de zege op VEP sluit Linschoten een uitstekende eerste seizoenshelft af en gaat zij met een lekker gevoel de winterstop in.