Linschoten doet goede zaken tegen degradatiekandidaat WDS

WDS 1

4 februari 2023 15:00

J. van der Luijt

Sportpark Rapijnen
De Beide Vlooswijkenlaan 45
3461GB
LINSCHOTEN

Linschoten heeft zich knap hersteld van de nederlaag tegen Siveo een week eerder. Op Sportpark Rapijnen werden ditmaal de gasten uit Waarder en Driebruggen met 3-0 huiswaarts gestuurd. In de tweede helft schakelde de ploeg van Pieter Ooms een tandje bij en werd het kwaliteitsverschil in doelpunten uitgedrukt.

Het eerste bedrijf kan het beste worden bestempeld als 'weinig verheffend'. Doelrijpe kansen werden aan beide zijdes niet gecreëerd en het veldspel was ondermaats. Het meeste gevaar kwam van de linkerkant bij Jelle Baars die veel vrijheid genoot, maar zijn handvol voorzetten bereikte nimmer een ploeggenoot. Het vizier stond niet op scherp of de bezetting voor de goal was niet op orde; in beide gevallen was het resultaat hetzelfde. WDS probeerde op haar beurt ook tot kansen te komen, maar aan de bal was zij wel heel pover.

Dat Pieter Ooms in de rust enkele rake woorden heeft gesproken, was aan de intentie in de tweede helft duidelijk te zien. Linschoten schakelde een tandje bij en drukte WDS achteruit. Toch kwam zij één keer met de schrik vrij toen Isa Kurt onhandig zijn tegenstander ondersteboven liep binnen de beruchte lijnen. De arbiter had het echter niet kunnen waarnemen vanuit zijn positie en liet het gaan. Met het inbrengen van Daan Roozenboom in de voorste linie werd er nog nadrukkelijker op de deur geklopt. De verdediging van WDS mag fysiek dan wel op orde zijn, qua snelheid zijn zij echter kwetsbaar.

Na een eerste waarschuwing van Roozenboom waarbij hij de bal hard in het zijnet schoot, nam hij zes minuten later de assist voor zijn rekening. Vanaf de achterlijn bereikte hij Sam da Cruz en diens schot verdween in de verre hoek tegen de touwen: 1-0. WDS stelde daar voetballend bijzonder weinig tegenover. Hun grensrechter voorkwam met enkele dubieuze vlagsignalen dat Linschoten de wedstrijd al snel dood maakte. In de 74ste minuut gebeurde dat alsnog, waarbij hij ook nu weer roet in het eten dreigde te gooien. Gelukkig voor de thuisploeg had de arbiter inmiddels genoeg gezien van zijn assistent en liet hem links liggen. Overigens was ditmaal Roozenboom de afmaker en schikte Da Cruz zich in de rol van aangever.

WDS bracht hun lange spits in om de aansluitingstreffer te forceren, maar onder leiding van de soeverein spelende Jeroen Lieverse werd nooit een echt grote kans weggegeven. Slechts twee kopballetjes waren hun wapenfeiten. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in 3-0 door een raak geschoten strafschop van Rueben Keereweer. Na een steekbal van Nick de Langen kon Sam da Cruz op het vijandelijke doel af. Hij omspeelde de doelman en werd daarbij zodanig geraakt dat hij naar de grond ging. De scheidsrechter had er prima het oog in en wees resoluut naar de stip. Keereweer voltrok het vonnis en maakte daarmee zijn eerste treffer in het vlaggenschip van Linschoten. De resterende minuten werden uitgespeeld zonder noemenswaardige momenten.